Mehmed Fetih
Home About Twitter +Follow -Dash

Disklemer


" Bila menulis, waktu itu mulut terkunci dan yang berbicara cuma hati."

ChatOn!


Mastermind.

© Template design by ZOFF IR @theezenith_. thanks for Base code by ~~.

“Layakkah aku?” (Part 15)
Friday, February 6, 2015 • 11:20:00 PM • 34 comments



“Assalamu’alaikum!” laung Khai setelah sampai di hadapan rumah Haura. Riz tidak dapat hadir bersamanya kerana mendapat panggilan daripada Tai. Katanya, ada perkara yang penting hendak dibincangkan.

Tidak lama kemudian, Wida melihat siapa yang datang ke rumah mereka awal pagi ini melalui tingkap rumahnya. Setelah melihat Khai, dia berlari-lari anak ke arah pintu untuk membukanya.

Setelah pintu dibuka, dia menghadiahkan senyuman kepada Khai. Ya, senyumannya nampak palsu. Mungkin dia masih tidak mampu lagi menerima kenyataan perihal pemergian ibu dan bapanya yang tercinta
.
“Abang Khai cari akak ke?” tanya Wida dengan suara yang lembut. Dia kenal lelaki itupun kerana Khailah yang paling banyak membantu mereka. Menguruskan segala-galanya. Ya, lelaki itu baik. Mungkin bakal abang iparnya? Siapa tahu?

“Ya, abang cari akak Haura. Dia ada tak?” Khai memandang lama wajah Wida. Semalam, dia tak perasan pun tentang adik si Haura ni. Yalah, manakan dia sempat membelek satu-satu muka family Haura kelmarin.

“Akak ada dekat dalam. Wardah pun ada sekali. Jap Wida panggilkan.”
Khai membalas kata-kata Wida itu dengan senyuman yang manis.

***

Dalam pada itu, Riz dan Tai sudah pun menjejakkan kaki ke dalam sebuah restoran mewah. Jauh Tai drive datang semata-mata mahu berjumpa Riz. Pada mulanya, Riz sudah memberitahu yang dia ada hal dan berada jauh daripada tempat asalnya. Namun, Tai berkeras mahu berjumpa. Akhirnya, Tai yang datang menemuinya di kampung Haura.

“Ada hal apa sangat yang penting sampai kau sanggup drive berjam-jam semata-mata nak jumpa aku?” kata Riz memulakan bicara.

Tai menyedut air yang dipesannya dengan penedut minuman yang tersedia. Dua kali teguk, air itu sudah habis setengah.

“Kau ingat tak, waktu kau dekat wad haritu...”
“Ya.. aku ingat. Kenapa?”
“Kau ingat tak awek yang lari masuk dalam wad kau tu..”
“Err yang tutup semua tu?”
“Haaa. Yang tu.”
“Kenapa dengan dia?”
“Kau kenal dia ka?”
“Kenal. Kenapa dengan dia?”
“Aku.... suka dia.”

Tersembur air teh o yang sedang dihirup oleh Riz. Tai gelabah.

“Kau okey ke tak ni?”
“Aku okay. Air ni panas gila.”
“Weh bodoh, tu teh o ais. Panas apanya.”

Riz mengambil tisu, mengelap air yang tumpah. Tai diam, menghabiskan air yang dipesannya. Setelah selesai mengelap air, Riz kembali memikirkan apa yang dikatakan oleh Tai.

“Kau suka perempuan tu?”
Tai mengangguk.
“Macam mana kau boleh suka, kau bukan nampak muka dia pun?”
Tai diam. Berfikir. “Sebab aku suka dia, bukan muka dia.”
Jawapan yang membuatkan Riz terdiam.
Akhirnya, keadaan kembali tegang. Kedua-dua mereka diam. Berfikir.
“Jom ikut aku.” ajak Riz.
“Pergi mana?”
“Ikut je la.” kata Riz. Dia mengeluarkan RM50 dan meninggalkannya di atas meja lalu bergerak pergi meninggalkan restoran tersebut. Tai membuntutinya dari belakang tanpa banyak bicara.

Mereka pergi kearah kereta MiniCooper Riz. Riz membuka alarm keretanya. Setelah itu, dia membuka pintu dan masuk ke dalam kereta. Tai ketika itu dengan muka peliknya, masuk ke dalam kereta Riz dan berkata;

“Jap jap. Kau nak bawa aku pergi mana ni?”
“Kau cakap kau suka perempuan tu.”
“Jadi?...”
“Aku nak bawa kau pergi jumpa dia la.”
“Yang tu aku setuju.”
“Jadi?” soal Riz, pelik.
“Yang aku tak setujunya naik kereta kura-kura kau ni. Jom pergi naik kereta aku. Dah set cun-cun dah kereta aku. Perjalanan 2 jam, aku boleh drive 30 minit je. Janji tak jem la.”
“Taknak la. Bunuh diri ke apa?” kata Riz, cuak.

“Ajal itu Allah dah tetapkan. Kalau dah ajal, tengah ketawa pun boleh meninggal. Kalau kau taknak ikut aku, kau ikut la pisau rambo aku ni.” Ugut Tai sambil mengeluarkan sebilah pisau yang diselit di bahagian kakinya.

“Okay-okay aku ikut. Dah cukuplah sekali aku kena tikam dengan kau dulu. Taknak dah.” Kata Riz sambil mematikan enjin kereta kura-kuranya. Lalu, mereka menuju ke tempat kereta Tai diparkir.

Ketika perjalanan menuju ke kereta Tai, Riz diam. Dia seolah-olah memikirkan sesuatu.

“Weh Petai.” panggil Riz.

“Sekali lagi kau sebut nama penuh aku, aku geletek kaki kau sampai kau mati.”
“Hahahaha maaf. Em aku nak minta pendapat kau ni.” kata Riz perlahan.

Tai diam. Menanti kata-kata seterusnya daripada Riz.
“Kan waktu kau tikam aku haritu, aku hilang banyak darah kan?”
“Yes. So?”
“Waktu tu aku perlukan darah. Tiba-tiba ada orang yang dermakan darah untuk aku. Aku tak tahu pun siapa. Er kau rasa-rasa siapa?”

“Aku rasa kita kena bertolak cepat sikit. Aku tak sabar nak jumpa dia ni.”
Riz buat muka bosan. Akhirnya mereka masuk ke dalam kereta Mitsubishi Lancer milik Tai yang telah diubah suai. Tidak lama kemudian, mereka berlalu pergi. Destinasi mereka? Kampung Haura.

Perjalanan yang sebenarnya memakan masa 4 jam, tinggal 2 jam apabila dipandu oleh Tai. Tidak dapat tidur dibuatnya si Riz. Manalah tidak, meter hampir mencecah 180km/j dipandu oleh manusia gila itu. Fuhh.

Akhirnya, mereka tiba di kediaman Haura. Kelihatan rumah Haura itu suram. Pintu kereta dibuka. Riz dan Tai keluar dan menuju ke pintu utama rumah Haura. Ketika itu, Riz perasan yang kasut Khai ada ditepi tangga untuk naik ke rumah Haura tersebut.

“Apa yang dia buat dekat sini?” soal hati Riz.
Tai yang ketika itu sudah naik ke hadapan pintu, tangannya sudah kira-kira mahu membuka pintu tersebut lalu cepat-cepat dihalang oleh Riz.
“Woi kau ni dah kenapa? Nak merompak?”
“Nak masuk la. Salah ke?” jawab Tai.
“Nak masuk, kena bagi salam. Tunggu orang buka pintu. Bagi salam 3 kali, kalau takdak yang buka, kita balik dulu. Tu sunnah.” terang Riz.
Tai buat muka tak percaya.
“Gilaaaaaaaaaaaaaa? Kalau 3 kali panggil dia tak buka, kena balik? Weh aku drive 2 jam kot kau nak suruh aku balik.” Kata Tai bersungguh-sungguh.
Riz menepuk dahi.
“Bukan suruh balik rumah. Maksud aku balik dulu, nanti kemudian datang lain.”
Tai mengangguk-angguk, tanda faham.
“Btw sunnah tu apa pula?” soal Tai.

“Sunnah tu perkara yang Nabi buat. Nabi amalkan. Kita umatnya, kenalah sentiasa amalkan sunnah baginda. Nak syafaat kan?” kata Wida yang ketika itu baru lepas membuka pintu. Dia terdengar suara riuh rendah di halaman rumahnya tadi. Ingatkan siapa, rupanya abang Riz.
Tai dan Riz mengarahkan pandangan kepada pemilik empunya suara.

“Dah lama ke sampai abang?” soal Wida.
“Baru je lagi ha. Ni abang ada bawa kawan.” Kata Riz sambil matanya dilirikkan kepada Tai.
“Masuklah. Akak dengan akak Wardah ada dekat dalam. Abang Khai pun ada. Diorang tengah kemaskan barang arwah ayah dengan mak.” Suara Wida tiba-tiba perlahan apabila menyebut nama ibu dan ayahnya. Sebak.

“Ouh. Emm boleh tolong panggilkan akak Wardah kejap?” soal Riz.
“Boleh. Kejap-kejap.” kata Wida, lalu berlalu pergi.
Tidak lama kemudian, kelihatan Wardah muncul di hadapan pintu. Mukanya tiba-tiba berubah menjadi pelik.

“Err ada apa Riz?”
“Kalau ya pun, turunlah dulu. Boleh kita bercakap? Kejap pun jadilah. Dekat bawah pokok tu?”

Wardah memjawab soalan Riz itu dengan satu anggukan. Dia turun tangga, memakai kasut dan menuju ke arah kerusi yang disediakan dibawah pokok rambutan tersebut. Tenang.

Riz dan Tai duduk berhadapan dengan Wardah. Buat seketika, ketiga-tiga mereka diam. Membisu.

“Apa perkara yang penting yang awak nak cakapkan tu Riz? Btw, saya macam pernah tengok la kawan awak ni. Dekat mana eh?”
“Sebenarnya, bukan saya yang nak cakap. Tapi dia.” Kata Riz sambil melihat ke arah Tai. Tai buat muka terkejut. “Ye, awak pernah tengok dia. Dia yang teman saya waktu dekat wad dulu.”
“Patutlah. Macam pernah nampak. Ouh, dia nak cakap apa?”
Ketika itu, Tai dan Riz berbisik-bisik. Wardah buat muka pelik. Lelaki di hadapannya, muka berparut, rambut diikatkan kerana panjang dan nampak tak terurus dengan jeans yang koyak rabak. Wardah berlagak seperti biasa walaupun sebenarnya tak selesa.
Tai menyusun kata. Diteguk air liur berkali-kali.

“Nama kau apa?”

Wardah pelik, namun tetap dijawab.

“Wardah al Humaira. Orang panggil Wardah.”
“Wardah. Sudi tak nikah dengan aku?”
Terkejut beruk si Wardah. Sekali dengan Riz ni pun terkejut. Langsung tak disangka yang Tai berfikir sejauh itu. Ingatkan dia cuma behasrat memberitahu soal hatinya. Nah, ajak nikah terus.

Wardah bangun. Terus berlalu pergi. Riz turut bangun, mengejar Wardah.

“Apahal yang kau biadap sangat?” kata Riz, tegas.
Waradah tersentak. Berhenti daripada berjalan. Dia mengalihkan dirinya berhadapan dengan Riz.
“Apa yang biadap?” soal Wardah, marah.
“Dia ajak kau nikah, bukan dating. Dia ikhlas nak dekat kau, bukan main-main. Memang niqabis spesis kau jenis yang pandang luaran je eh? Dari muka kau tadi aku dapat tengok betapa gelinya kau pandang dia. Apa pendosa confirm neraka? Wanita yang macam kau ala muslimah ni je yang ke Syurga?”

Berdesing telinga Wardah.

“Bukan semua lelaki yang berani ajak nikah. Dia, sedang bertatih nak dapat hidayah. Kau kalau dah betul muslimah, bantulah dia. Kalau ya pun taknak, tolaklah secara elok. Cara kau bangun terus tanpa menjawab soalan dia, dengan muka kau macamtu memang confirm mengguris hati dia. Kau...”

Wardah menanti bait kata seterusnya daripada Riz.

“Kau lupakan jelah lamaran aku dekat kau. Aku dah silap menilai. Dah, teruskanlah mencari manusia yang sempurna dalam dunia ni. Semoga berjaya. Assalamu’alaikum.”
Kata Riz, lalu bergerak menuju ke arah Tai. Akhirnya, mereka berdua berlalu pergi. Wardah? Hanya memerhati daripada jauh.

***

“Teruk sangat ke aku ni?” soal Tai setelah lama berdiam ketika sedang dalam perjalanan pulang mereka.

“Taklah Tai. Tiada manusia yang teruk. Cuma yang ada, manusia yang selalu buat silap. Yes, kita semua.” Kata Riz cuba memberi Tai semangat.
“Tapi...”
“Tapi kau kena kuat Tai. Sejak bila kau lemah ni?”
Tai diam. First time betul-betul ikhlas, terus kena tolak. Bagi dia, cara dia kena tolak tu sangat hina.
Tiba-tiba, kedengaran bunyi panggilan masuk ke telefon Riz.
“Khai? Kenapa dia call?”
Telefon diangkat. Earphone dipakai.

“Assalamu’alaikum sahabat. Kenapa?”

“Wardah Riz, Wardah!!” teriak pemanggil di hujung talian. Dengan tak semena-mena, talian terputus.

Riz cuak. Mereka baru sahaja masuk ke susur keluar di negeri mereka. 2 jam drive, lenguh. Aduhhh. Dia menelefon kembali Khai, namun tidak terangkat. Begitu juga dengan Haura.

“Tai, kita kena patah balik?”
“Hahhhh? Kenapa? Weh malam ni Maharajalawak Mega Final kot?”
“Zero menang. Aku dah tahu. Ada hal urgent ni.”
Pedal minyak ditekan. Meter mececah 200km/j.

“Wardah, tunggu...”



34 Comments:

Anonymous Anonymous said...

suspennya...
ok ..sabar menunggu part seterusnya....
😱😱😱
😄😄😄

February 6, 2015 at 11:50 PM  
Blogger Unknown said...

menusuk ayat tai ,

February 7, 2015 at 1:59 AM  
Blogger F.Syamimi said...

Waiting next part

February 7, 2015 at 4:28 AM  
Blogger si penaip semula said...

baru baca harini.. apa yg jadi dkat Wardah?

February 7, 2015 at 10:04 AM  
Anonymous Anonymous said...

Terlalu ramai peminat. Dikejar kejar. Seksanyaaa

February 12, 2015 at 5:27 AM  
Anonymous Anonymous said...

Adumakkaii..suspen nyeh ngapa kayak gini dong..I'm still waiting..episod nie smpai bpe ekk..??nk bce ending trus je lh..

February 13, 2015 at 9:07 AM  
Anonymous Anonymous said...

Suka kan bagi suspen ceni? Haha moga update cepat yaa. :)

February 15, 2015 at 4:55 PM  
Blogger Unknown said...

Maharaja lawak mega final 😄😄

February 16, 2015 at 1:17 AM  
Anonymous Anonymous said...

wahhh dah update lahhh updste lagi pleasseee

February 17, 2015 at 2:20 AM  
Anonymous Anonymous said...

Part 16 bila nk publish ya??nk bca dr part 1-15 pon ambik masa sbulan sbb xdak masa..hope part 16 dipublish before tamat CNY ni..thanks..

February 18, 2015 at 3:16 PM  
Blogger si penaip semula said...

part 16 dah masuk belum?

February 19, 2015 at 9:47 PM  
Blogger Unknown said...

PC kata dy x update dh cite ni dy ckp kt twitter tpi hope dy akan smbung sbb dy pnulis yg hebat :)

February 28, 2015 at 4:55 PM  
Blogger NASUHA RAZHUAN said...

penuh tanda tanya cerita ni.. hope akan ad sambungannya lagi.. teruskan usaha!

February 28, 2015 at 7:04 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nak part 16 plak,,,please jangan buat pembaca tertanya2 kesudahan cerita ni..
cerita ini best,boleh jadi pengajaran untuk hamba yang lain.
terbaikkkk sangat..

March 9, 2015 at 2:11 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ble nak kluar part 16.. masih menunggu

March 16, 2015 at 11:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

next part plis! curious tahap bangunan Abu Dhabi nk runtuh ni ! :p

March 18, 2015 at 10:57 AM  
Blogger Unknown said...

Dah x dak update kt blog ke? Kalau dah kluar cerpennye nk p beli.. Dah ada jual ka?

April 3, 2015 at 12:41 AM  
Anonymous Anonymous said...

akhi, mohon dipercepatkan keluaran part seterusnya. Curious

April 3, 2015 at 8:55 AM  
Anonymous Anonymous said...

waiting next part. teruskan berkarya :)

April 4, 2015 at 8:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

bila nak publish part 16? tak sabar ☺

April 8, 2015 at 12:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

harap ASAP. nak balik asrama dah. ha rak sabar. ape yang berlaku ha nanti 😭

April 8, 2015 at 1:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by the author.

April 8, 2015 at 1:19 PM  
Blogger Snow White said...

Can't wait for the next chapter !

April 13, 2015 at 7:27 AM  
Anonymous Anonymous said...

Mne part 16 ni..cite tgh best ni ��

April 17, 2015 at 4:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tak sambung dah ke ?

April 23, 2015 at 8:28 PM  
Anonymous Anonymous said...

please publish part 16. cant wait. sangat menarik. ada pengisian. I hope that Wardah terima lamaran Riz. I hope so.

May 15, 2015 at 3:58 AM  
Anonymous Anonymous said...

Salam akhi..
Harap akhi boleh post part 16 secepatnya..Terima kasih..cerpen menarik yang memberi iktibar

June 12, 2015 at 9:48 AM  
Blogger Hadiki Rafana Gurlz said...

nk part 16!!!!!

July 13, 2015 at 9:32 PM  
Blogger Unknown said...

Best. Pendakwah cute ni org changlun kah ?

July 18, 2015 at 9:28 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nice story..i've been read this story from part 1-15..writer bla nak smbung your storyline..?? Best sgt nak baca smpai x sggup da nak tgu lma your update..cepat sikit noh??..ehehe

August 16, 2015 at 11:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

Aah..org changlun

October 7, 2015 at 5:16 AM  
Anonymous Anonymous said...

Assalamualaikum, PC, bila nk smbg cerita? Curious niii..

February 7, 2016 at 8:52 AM  
Blogger Maryam said...

Harap sgt PC smbg part 16. Take you time PC. Saya setia menunggu...😊

September 30, 2016 at 9:21 AM  
Blogger . said...

PC, buat novel teruslah...

November 14, 2016 at 9:53 PM  

Post a Comment


|